Ior Bock -sitaatteja

Elämästä

”Minulla on niin pieni elämä. Kerron tarinani Suomenlinnassa ja kiitän. Menen kotiin ja toivon että puhelin soisi ja joku muu haluaisi kuulla tarinani. Työnnän elämästäni pois kaikkia suuria asioita, toivon että minun maailmani on pieni.” (Iltalehti 1992-02-26)

”Chaporan kylässä [Goassa, Intiassa] en tarvitse kuin yhden rievun. Kun on helle, kiedon sen päähän. Yöllä käytän sitä peittona. Ja kun menen kylään, kiedon sen lanteilleni.” (Iltalehti 1991-10-02)

Suomesta

”Yhteiskunnassamme on jotain vialla. En arvosta tätä yhteiskuntaa kovinkaan paljoa, koska elän puolet vuodesta luonnossa. Meistä on tullut luonnottomia. Onhan tässä systeemissä hyviäkin puolia, mutta se on erilainen kuin Aasiassa. Tämä koppielämä, kaksi ihmistä TV:n edessä... Rakastan kuitenkin Suomea, se on isieni maa. Tapaamistani ihmisistä arvostan eniten suomalaisia – olemme sisimmältämme luonnollisia, systeemi vain on luonnoton. Välistä aivan lumoutuu, kun huomaa, kuinka upeita me suomalaiset olemme. Eniten pidän sisämaan ihmisistä, heissä on vielä jotakin savupirttiajalta.” (Minä olen minä -televisiodokumentti/1986)

Kielestä

”Isoisä ja isoäiti ovat isän vanhemmat. Äidin vanhemmat ovat vaari ja mummo. Mutta tämäkin näyttää olevan vähän epäselvää, kun koulussa ei sitä opeteta.” (Bockin perheen saaga: Väinämöisen mytologia)

Suomenlinnan oppaan työstä

”Ehrensvärd-seuran tytöt ovat oikein nättejä ja mukavia ja vetävät asiallisia kierroksia. Minä taas pidän esitelmiä.” (Helsinki-lehti 1985-07-04)

Historiasta

”Ensimmäinen ragnarök aloitti jääkauden, toinen ragnarök päätti jääkauden, kolmas ragnarök tapahtui, kun kirkko tuli vuonna 1050 ja tuhosi Uudenmaan. Silloin kirkko toi ristin, ristiretket ja ristiriidat.” (Bockin perheen saaga: Väinämöisen mytologia)

”Finlandiin tehtiin Uudenmaan tuhoamisen jälkeen kolme ristiretkeä. Ensimmäinen ristiretki tehtiin vuonna 1155 Turunmaan rannikolle; ihmiset uhattiin tappaa, jos he eivät menisi joka sunnuntai kirkkoon – koska suomalaiset olivat älykästä väkeä, he päättivät mennä kirkkoon.” (Bockin perheen saaga: Väinämöisen mytologia)

”Vuonna 1250 Bockin perhe muutti Snappertunan Boxiin. He joutuivat muuttamaan nimensä: nimen perään lisättiin ~ström ja se alettiin kirjoittaa x-kirjaimella, jotta se ei assosioituisi Bockiin, Pukkiin. Box on vielä nykyäänkin alue Snappertunassa, Barösundin rannalla Degerön saarella.” (Bockin perheen saaga: Väinämöisen mytologia)

Perimätiedosta

”Ollessani kerran Tammisaaren kirkon puistossa tapasin vanhoja miehiä, jotka kertoivat, että hekin tietävät aika paljon näistä asioista, vaikka eivät sanokaan mitään. Siitä minulle tuli ajatus, että vielä elää vanhoja ihmisiä, jotka voisivat kokoontua yhteen ja keskustella joskus lähitulevaisuudessa siitä, mitä tietoja kunkin suvussa on säilytetty.” (Bockin perheen saaga: Väinämöisen mytologia)

Tulevaisuudesta

”Lämpötila kohoaa, palaamme takaisin paratiisiin. Kohta kaikki ovat taas nakuja Sampoja ja Ainoja Odenin eli Uudenmaan lämmössä. Siitä ja sen keskuksesta Pyhien laulujen paikasta eli Hellsingenistä tulee maailman rauhan keskus ja sen ympyrämaat Viro, Latvia ja Liettua tulevat itsenäisiksi ja merkittäviksi jälleen.” (Iltalehti 1990-08-23)

Päihteistä

”Itse aloitin [hampun] polttamisen vuonna 1956, 14-vuotiaana, äitini ja siskoni, Rhean ja Rachelin, kanssa. Hamppu ostettiin tuolloin Helsingistä, Aleksanterinkadulta, Willhelmsin apteekista tulitikkulaatikon kokoisessa paketissa, jonka päällä oli paperia. Hampun polttaminen ei tuolloin ollut kiellettyä – eikä voitu ajatellakaan, että luonnonaineen polttaminen voisi tulla kielletyksi.” (Bockin perheen saaga: Väinämöisen mytologia)

”Kotona poltettiin hamppua, mutta ei hyväksytty pillereitä, pulvereita, tabletteja, piikkejä tai alkoholia. Alkoholi on huumaavaa, siitä tullaan humalaan: se on pahimpia huumeita, mitä on olemassa. Ihminen, joka tätä huumetta ottaa, juo myrkkyä ja joutuu oksentamaan, ja hänen käytöksensä muuttuu pahaksi.”

”Pillerit, pulverit, tabletit ja piikit ovat kaikki keinotekoisia; ne eivät ole luonnonmukaisia vaan luonnonvastaisia, sillä ne ovat tiivisteitä – keskitettyä luontoa. Mutta lehden mahlan polttaminen piipussa on täysin luonnonmukaista ja vanha tapa. Nykymaailma on kuitenkin hyväksynyt pahan eli luonnonvastaiset, keinotekoiset aineet: nykyään ihmisillä on olohuoneessa hylly täynnä alkoholia ja kylpyhuoneessa lääkekaappi täynnä pillereitä, pulvereita, tabletteja ja piikkejä. Mutta jos polttaa hamppua Ukon kunniaksi, joutuu putkaan. Nykyään on hyvä ja paha, luonnonmukainen ja luonnonvastainen, käännetty päälaelleen.” (Bockin perheen saaga: Väinämöisen mytologia)

”Minä en saanut puhua kenenkään kanssa, enkä nähdä ketään. Tulin vain kotiin ja näin, että koko kotini oli luettu läpi. Kaikki ne kiitoskirjeet, jotka olen saanut Suomenlinnan opastuksistani oli luettu. Mitä oikeutta heillä oli lukea koko elämäni läpi, jos minä poltan piippua?” (Poliisi oli tutkinut Ior Bockin kodin vuoden 1990 hashispidätyksen jälkeen.) (Iltalehti 1990-10-13)

Tilaa oma kappaleesi!
Bockin perheen saaga
Ior Bock (kovakantinen – 1996)
€ 32,00 (sis. postituksen)